Csapadékvíz elvezető hálózat fejlesztése Aszalón

Kedvezményezett neve: Aszaló Község Önkormányzata

Projekt címe: Csapadékvíz elvezető hálózat fejlesztése Aszalón

Támogatás összege: 146 023 435 Ft

Támogatás intenzitás: 100%

Projekt tervezett befejezési dátuma: 2025. október 31.

Projekt azonosító száma: TOP_PLUSZ-1.2.1-21-BO1-2022-00031

Projekt bemutatása:

A projekt célja, Aszaló település környezeti állapotának javítása, az ár- belvíz- és helyi vízkár, dombvidéki árvízveszély csökkentése a településen áthaladó, a belterületi csapadékvizet elvezető árokrendszer kiépítésével, összehangolt fejlesztésen keresztül. A létrejövő rendszer biztonságos üzemeltetése a teljes vízgyűjtő terület egészét szolgálja.

A projekt a vízkárok megelőzését, mérséklését nagymértékben szolgálja, hiszen

– a beavatkozás kiemelt vízminőség-védelmi területen valósul meg,

– a fejlesztés szerepel a település rendezési tervében,

– a fejlesztés magas talajvízállású területen valósul meg,

– a fejlesztés a külterületről érkező, belterületre veszélyes víz- és hordalék-elöntések megakadályozását szolgálja,

– a megelőző időszakban rendszeresen vízkár események, illetve belvízi elöntések fordultak elő.

A tervezett vízi munka Aszaló község Északi területén lévő Honvéd és Kassai utcák, valamint a Kossuth utca egy szakaszának csapadékvíz elvezetésére vonatkozik.

Az elmúlt évek csapadékosabb jellege az egész térségben előtérbe helyezte a megoldatlan vízrendezési kérdéseket. Súlyosbítja a helyzetet, hogy az M30 gyorsforgalmi út keresztezi azt a vízfolyást, mely korábban az autópálya feletti területekről szállította a csapadékvizeket a Honvéd utca felé. Aszaló községben a jelenlegi vízgyűjtő területen kialakuló vízhozamok is okoznak problémát, a megváltozó hidraulikai viszonyok mellett ezek a problémákat kezelni kell, hogy a meglévőnél rosszabb állapot ne alakulhasson ki. Az M30 gyorsforgalmi út némileg koncentrálja a lefolyást, amelynek kezelésére az autópálya jobb és baloldalán puffertározók létesülnek, ez azonban nem oldja meg a település jelenlegi vízelvezetési problémáit. A tározók nagy mértékben csillapíthatják az árhullám levonulását és a kifolyás is szabályozottabbá válik. A Honvéd utcában meglévő burkolt vízelvezető árok azonban nem képes elvezetni az összegyűlő, illetve többletvízként jelentkező csapadékvizeket, ezért ezen vízelvezetési probléma megoldására új vízelvezető árok kialakítása szükséges az elöntési problémák elkerülésére.

Nyílt árok kialakítása:

A mederburkolást vasbeton mederburkoló elemekkel tervezzük kialakítani.

Az elemcsalád különféle méretű szelvénytípusokból áll. A hasznos szelvénykeresztmetszet közelítően trapéz alakú. A mederelemmel burkolt árok esztétikus képet mutat. Kis lejtések mellett is jó a vízszállító képesség.

Az előre gyártott elemek alá 10 cm vastag homokos-kavics ágyazat készítése szükséges a mű állékonysága érdekében.

A vb. mederelemek alkalmazási előnyei települések belterületein:

A vb. elemek anyaga időálló, fagyálló, kopásálló. A kivitelezés könnyű, jól gépesíthető. A mederérdességi tényező csökkenésével már kis lejtéseknél is nagyobb a vízsebesség, kisebb a lerakódásveszély, jobb a vízszállító képesség és így kisebb árokkeresztmetszet is kielégítő. Az út és a járda közé kerülő árok helyigénye jóval kisebb, mint egy rézsűs földmedernél. Dombvidéki településeknél, nagy lejtésű árkoknál megszünteti a kimosódási, az eróziós veszélyt. Fenntartása egyszerű, mert az árokban a növényzet nem telepszik meg, a lerakódott hordalék pedig az árokfenékről könnyen kilapátolható. A 2 méter hosszúságú elemek egymáshoz csaphornyos illesztéssel csatlakoznak. Az elemek mozgatását, beemelését emelőfülek biztosítják.

Kapubejárók kialakítása:

A kapubejárókat a meglévő telkek kapubejáróinál fedlapok beépítésével kívánjuk kialakítani 5,0 m szélességben.

A vízelvezető árok fejlesztés a meglévő árokhálózat nyomvonalában történik. Az ingatlanokok megközelítéséhez fedlapos kapubejáró áteresz szükséges. Ahol a térköves, illetve burkolt kapubejárókat a munkálatok során fel kell bontani azokat a munkálatok végén az eredeti állapotnak megfelelően helyre kell állítani!

A meglévő útburkolatok és járdák alatt D400, D600-as beton átereszeket tervezünk. Az út alatti beton átereszek homokos kavics feltöltése felett 20 cm soványbeton + 5 cm AC22 kötőréteg + 5 cm AC11 kopóréteg szerkezettel tervezzük kialakítani, támfalas jelleggel.

A fejlesztéssel éritett csapadékcsatorna hossz 1516,0 folyóméter.